TouaregClub
PRECZ Z RÓWNOŚCIĄ ;)

Opony Felgi - Rozmiarówka FELG i OPON - poczytaj przed zmiana lub zakupem

picia - 2010-11-16, 20:50
Temat postu: Rozmiarówka FELG i OPON - poczytaj przed zmiana lub zakupem
Podsyłam oficjjalnie jaka jest rozmiarówka w modelach 2002-2010

Wspólny rozmiar dla osi przedniej i tylnej
Podany niżej rozmiar seryjny pochodzi z fabrycznego wyposażenia pojazdu z felgami o średnicy 17". W niektórych wersjach wyposażenia, m.in. ze względu na rozmiar felg, mogą być stosowane inne rozmiary opon.

235/65 R17

poniżej macie link do konfiguracji opon i rozmiarówki na felgi dla róznych modeli

http://www.oponeo.pl/opony-do/vw/touareg/suv/i/2005/3-0-v6-tdi

picia - 2010-11-16, 20:50
Temat postu: wady i zalety zwiekszania środnicy Felg
Zalety zwiększania średnicy kół

■Zwiększenie przyczepności. Poziom poprawy przyczepności zależy w dużym stopniu od zakresu zmian profilu i szerokości opony. Dodatkowo, zwiększenie szerokości opony skraca drogę hamowania na suchej drodze.
■Poprawa reakcji i zachowania w zakręcie. Zwiększona średnica felg w połączeniu z mniejszym profilem opony poprawia stabilność zachowania samochodu w zakręcie, zwiększa się także prędkość bezpiecznego pokonywania łuków drogi.
■Poprawa estetyki. Większe felgi i szersze opony poprawiają wygląd samochodu.
■Możliwość montażu większych tarcz hamulcowych. Zwiększenie średnicy felg, pozwala na montaż dużo większych tarcz hamulcowych i zacisków o większej ilości tłoczków. Takie modyfikacje w znacznym stopniu poprawiają efektywność naszego układu hamulcowego.

Wady zwiększania średnicy kół

■Koszty. Nowe felgi i nowe opony to zawsze spory wydatek, zwłaszcza że felgi o większej średnicy są droższe. Podobnie wygląda sprawa opon – niższy profil opony i większa szerokość bieżnika zmusza producenta do stosowania lepszych materiałów i bardziej skomplikowanych technologii, a to niesie za sobą zwiększenie ceny produktu finalnego.
■Wzrost spalania. Szersze opony posiadają większe opory toczenia, co skutkuje zwiększonym spalaniem paliwa. Dodatkowo, gdy zastosowane felgi nie należą do klasy „lightweight”, mają one również negatywny wpływ na osiągi (spada przyspieszenie samochodu).
■Zwiększenie prawdopodobieństwa uszkodzenia opony i felgi. Niższa wysokość opony to większe szanse uszkodzenia jej samej, bądź felgi podczas wpadnięcia w dziurę na drodze. Opony o niskim profilu są częściej narażone na uszkodzenia boków.
■Pogorszenie komfortu. Zmniejszenie profilu opony powoduje zmniejszenie komfortu podczas jazdy. Nawet wtedy, gdy uda nam się zwiększając szerokość opony zachować jej wysokość oryginalnej dopuszczalnwej tolerancji, to ze względu na sztywniejszy bok opony o niższym profilu i zwiększony ciężar spowodowany szerokością opony, komfort użytkowania opony radykalnie się zmniejszy
■Zwiększenie podatności na koleiny. Zwiększona szerokość opony pogarsza pokonywanie kolein. Dodatkowo sztywniejsze boki niskoprofilowej opony, które są zaletą podczas precyzyjnego pokonywania zakrętów z większą prędkością, pogarszają możliwości pojazdu do wyjechania z kolein wpływając w dużym stopniu na pogorszenie bezpieczeństwa osób podróżujących autem
■Wzrost głośności. To już kwestia kształtu i rodzaju bieżnika, ale prawie zawsze zwiększenie szerokości opony niesie za sobą zwiększenie hałasu toczenia ze względu na fakt, iż prześlizgujące się pomiędzy klockami bieżnika powietrze pokonuje dłuższą drogę
■Zmniejszenie odporności na aquaplaning. Niższa i szersza opona to większa powierzchnia styku opony, czyli większa ilość wody którą bieżnik musi „wypompować” spod koła. Producenci starają się temu przeciwdziałać stosując bieżniki kierunkowe lub coraz częściej asymetryczne, które pozwalają na niezależne od siebie zaprojektowanie obu połówek bieżnika biorąc pod uwagę różne wymogi przed nimi stawiane. Zwiększenie szerokości opony wpływa w znaczący sposób na podatność na możliwość wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
■Spadek przyczepności na brudnej drodze. Zwiększeniu szerokości opony prawie zawsze towarzyszy wydłużenie drogi hamowania w przypadku hamowania na zapiaszczonej lub zabrudzonej drodze

picia - 2010-11-16, 20:52

By zachować taką samą średnice koła, montując większe felgi
picia - 2010-11-16, 20:57
Temat postu: Indeks prędkości opon
Indeks prędkości oznacza prędkość maksymalną dla danej opony. Umieszczany jest zawsze na boku opony, na końcu rozmiaru.

■Użytkując opony z indeksem Q prędkość dopuszczalna wynosi 160 km/h
■Użytkując opony z indeksem VR obciążenie maksymalne podaje się dla prędkości 210km/h.
■Indeks ZR na oponach oznacza obciążenie maksymalne dla prędkości 240km/h.
■Przy oponach z oznaczeniem V obciążenie powinno być zmniejszane o 3% co każde 10km/h w przedziale między 210 a 240km/h.
■Przy oponach z indeksem W obciążenie powinno być zmniejszane o 5% co każde 10km/h w przedziale między 240 a 270km/h.
■Przy oponach z indeksem Y obciążenie powinno być zmniejszane o 5% co każde 10km/h w przedziale między 270 a 300km/h.

Często rozpowszechniony Mit to że – indeks prędkości nie ma znaczenia

Po co mam kupować droższe opony z indeksem prędkości W (do 270 km/h) skoro i tak nigdy nie będę tak szybko jeździł? Ponieważ indeks prędkości to coś więcej aniżeli sama prędkość.

Opony z wyższym indeksem prędkości posiadają:

■wzmocnioną ścianę boczną,
■inaczej ułożone warstwy opasania,
■twardszą mieszankę gumową.

Czym grozi używanie niższego indeksu prędkości niż zalecany?

■zaniżony indeks prędkości to szybsze zużycie opon, a więc wyższe koszty eksploatacyjne auta,
■gorsza przyczepność, a zatem mniejsze bezpieczeństwo.

Pamiętaj! Zawsze kupuj opony z indeksem prędkości zalecanym przez producenta.

BarD - 2010-11-16, 21:01

w T wieksze znaczenie ma nosnosc. Masz tabelke?
picia - 2010-11-16, 21:06
Temat postu: data produkcji opony
Czy opona z tegoroczną datą produkcji jest lepsza, niż opona wyprodukowana 2 lata temu?

Nie. Zgodnie z Polską Normą Wg Polskiej Normy PN-C94300-7 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport” – „Opony do 3 lat od daty ich produkcji mogą być swobodnie wprowadzane, magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane, zachowując jednocześnie wszystkie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji.”
Poza tym, każdy producent daje co najmniej 2-letnią gwarancję od daty zakupu, czyli opona do pięciu lat ma pełną ochronę konsumencką.


Badania przeprowadzone przez Michelin i inne organizacje testujące ogumienie np. ADAC wykazały brak zmian w wytrzymałości opon nowych i magazynowanych przez trzy lata oraz nie stwierdziły istotnych zmian w osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni.

Biorąc pod uwagę procesy starzeniowe występujące pod wpływem temperatury określono, że dla opon użytkowanych standardowo przez rok przy przebiegu 19000km powstałe procesy starzeniowe odpowiadają takim samym procesom starzeniowym powstałym podczas ich magazynowania dopiero po 17 latach! Inaczej obrazując, opona będąca 3 tygodnie w eksploatacji posiada zmiany starzeniowe odpowiadające jej magazynowaniu przez 1 rok! Natomiast opona eksploatowana przez tydzień z ciśnieniem zaniżonym o 35% powoduje starzenie odpowiadające jej magazynowaniu przez cały rok! Użytkownik powinien zatem, zostać poinformowany, że osiągi opony zależą głównie od warunków użytkowania i obsługiwania opon w eksploatacji.

Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia Michelin zaleca coroczną kontrolę stanu opon przez specjalistę z dziedziny ogumienia oraz zaleca wycofanie opon z eksploatacji po przekroczeniu 10 lat od daty produkcji bez względu na wysokość bieżnika.

Podsumowując, nie ma wielkiego znaczenia, czy opony, które kupisz mają rok, dwa czy trzy lata. Te opony wciąż są PEŁNOWARTOŚCIOWE. Generalnie, uznaje się, by nie użytkować opon starszych niż 10 lat. Najpóźniej po 5 latach eksploatowania opon, należy udać się do specjalistów celem kontroli stanu ogumienia.

picia - 2010-11-16, 21:11
Temat postu: Indeks nośności
Indeks nośności (Li - load index) informuje o tym jakie jest dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony, przy jeździe z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkością. Wartości obu wskaźniki umieszczane są na ogumieniu. Sposób w jaki możesz je odczytać znajdziesz w opisie oznaczeń opon

wyższe wartosci nosności znajdziesz w linku poniższym
http://www.oponeo.pl/narzedzia/indeks-nosnosci

picia - 2010-11-16, 21:17
Temat postu: Przechowywanie opon
Idealne warunki przechowywania opisuje norma ISO 2230, natomiast w domowych warunkach wystarczy zastosować się do poniższych wskazówek.

■Nie powinno się przechowywać opon na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem.
■Pomieszczenie do przechowywania opon powinno być chłodne, suche i ciemne oraz od czasu do czasu wentylowane.
■Temperatura przechowywania nie powinna przekraczać temperatury pokojowej. W ogrzewanych pomieszczeniach opony powinny być oddalone od źródła ciepła.
■Opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego i ozonu, ponieważ ozon jest czynnikiem szczególnie niszczącym mieszankę gumową. Pomieszczenia do przechowywania opon nie mogą zawierać żadnego urządzenia generującego ozon np. transformatora.
■Rozpuszczalniki, paliwo, smary, środki chemiczne itp. nie powinny być przechowywane w tym samym pomieszczeniu, ani pozostawać w bezpośrednim kontakcie z oponami.
■Opony zamontowane na obręczach powinny być przechowywane pod nominalnym ciśnieniem, zalecanym przez producenta opon lub pojazdu.
■Prawidłowo przechowywane i eksploatowane opony zachowują swoje rzeczywiste właściwości, niezmienione przez wiele lat.

Jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego przechowywania opon?

■Zmiana właściwości fizycznych, takich jak: odkształcenie ściany bocznej, stopki, czoła bieżnika itp.
■Skrócenie okresu użytkowania opon.
■W skrajnych przypadkach – zniszczenie opon w stopniu uniemożliwiającym dalszą eksploatację.


Reguły przechowywania opon na obręczach

■Nie należy składować kół w pozycji pionowej.
■Obręcze powinny wisieć na hakach.
■Ewentualnie, koła mogą być składowane poziomo (jedno na drugim), wówczas powinny być jednak przestawiane co cztery tygodnie, aby zapobiec odkształcaniu się opony leżącej na spodzie.


Zasady przechowywania opon bez obręczy

■Nie należy składować opon poziomo.
■Nie wolno wieszać opon na hakach.
■Opony powinny być składowane w pozycji pionowej i należy przestawiać je co cztery tygodnie, wykonując obrót o znaczny kąt.

picia - 2010-11-16, 21:46
Temat postu: oznaczenie na opnie VR lub ZR
Oznaczenie VR lub ZR to wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:

■VR - do 210 km/h,
■ZR - do 240 km/h.


Dla przykładu:
255/55 ZR18 W oznacza, że oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla opony 270 km/h

picia - 2010-11-30, 06:49
Temat postu: Oficjalna rozmiarówka felg podana przez VW
Oficjalne rozmiarówki oraz wzory felg przez producenta VW

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group