Rejestracja  | Zaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Automatyczna skrzynia biegów - zalety , wady , wymiana oleju
Autor Wiadomość
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-06, 15:11   Automatyczna skrzynia biegów - zalety , wady , wymiana oleju

Automatyczna skrzynia biegów komfortowa w użyciu, ale wymagająca kompleksowej dbałości

Przede wszystkim należy pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów to czuły mechanizm.
Jej awarie są naturalnie wliczone w proces użytkowania samochodu. Jednak najwięcej usterek powodują sami użytkownicy. Nie przestrzegają zaleceń serwisowych czy zasad prawidłowej eksploatacji
Wiele konstrukcji wymaga naprawy przed upływem 200 tys. km. Najczęściej powodem problemów jest elektronika, która wpływa na złe działanie skrzyni i uszkadza mechanikę

Zdarza się, że kierowcy przełączają dźwignię zmiany biegów na pozycję "N" (Neutral) podczas jazdy. Takie zachowanie powoduje, że ciśnienie smarowania spada prawie do zera i może skutkować trwałym uszkodzeniem mechanizmu. Ogromne znaczenie dla żywotności „automatu” ma również płynne ruszanie z miejsca oraz nieprzeciążenie auta
Przewożenie bagażu większego niż zalecany przez producenta czy też ciągnięcie przyczep w autach
do tego nie przystosowanych niszczy przekładnię

Najczęstsze usterki 2010:
• szarpanie przy zmianie biegów
• ślizganie się sprzęgła
• rozłączanie napędu: auto nie rusza
• brak wstecznego biegu
• brak wysokich biegów
• auto nie przełącza biegów na zimnym silniku
• uderzenia przy przełączaniu skrzyni na R (wsteczny bieg) i na D (jazda do przodu)
• auto na desce rozdzielczej nie pokazuje na którym biegu jedzie pojazd

Trudno określić typowe niedomagania „automatów”. W Volvo V70, S60, XC70 oraz XC90 najczęściej psuje się sterownik hydrauliczny, a konkretnie zamontowane w nim elektrozawory – skrzynie nie zmieniają płynnie biegów. Typową usterką w Renault Megane, Laguna, Scenic przy 4. biegowej skrzyni, jest również uszkodzenie dwóch elektrozaworów ciśnieniowych. Auto po ruszeniu przechodzi w tryb serwisowy. To samo dotyczy starszych modeli Citroena i Peugeota. Właściciele Audi A4 i A6 wyprodukowanych po 2000 roku, z przednim napędem, zwykle kompleksowo naprawiają skrzynie. Bezstopniowe skrzynie CVT Multitronic należą do jednych z bardziej awaryjnych. Poprzednie modele tych aut miały problemy głównie ze sprzęgłami hydrokinetycznymi i to właśnie ten element powodował uszkodzenia kolejnych podzespołów. To samo dotyczy skrzyń 5. biegowych montowanych w VW Passatach. Problemy ze sprzęgłami hydrokinetycznymi dotyczą wielu marek i wielu producentów skrzyń biegów automatycznych. W Mercedesach szczególnie z silnikami wysokoprężnymi uszkodzony zmiennik momentu powoduje wibracje i drgania przypominające jazdę do brukowanej drodze. W najnowszych modelach aut tego producenta wyposażonych w skrzynię 7g Tronic występują częste szarpnięcia przy zmianach biegów spowodowane nieprawidłową pracą bloku hydraulicznego. Podobnie objawy powoduje uszkodzenie tego podzespołu w poprzednim modelu VW Touareg i Porsche Cayenne.


pzdr piotr
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-06, 15:14   Wymiana oleju w Automatycznej Skrzyni Biegów

Wymiana oleju w Automatycznej Skrzyni Biegów


Aby sprawdzić poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów, należy odszukać pod maską auta bagnet,. Aby poprawnie zmierzyć poziom oleju w skrzyni , odpal auto, wyciągnij bagnet, przetrzyj go papierem, wsadź z powrotem, przejedz dźwignią zmiany biegów po wszystkich przełożenia (P, R, N, D, 2, 1 i z powrotem do P), a następnie wyciągnij bagnet. Poziom oleju powinien utrzymywać sie miedzy dwiema granicami na zakreskowanym polu. Poza tym nie powinno być czuć swądu spalenizny

Spuszczając olej grawitacyjnie wymienisz jego niecałą polowe, ale ogólnie takie wymiany sa zalecane. Filtr oleju również należy wymienić ,jest to prosta czynność, bo filtr znajduje sie zaraz pod miska olejowa). Jeśli będziesz robił to w odpowiednio przygotowanym warsztacie, możesz poprosić o odłączenie i przepłukanie chłodnicy oleju. Będzie potrzebna uszczelka miski olejowej, ale miskę montuje sie na silikon, co daje większą pewność szczelności

Wymiana zwykła (50-70% stanu)grawitacyjna

1. Pojeździć w celu rozgrzania skrzyni (co najmniej 5 km).
2. Zatrzymać się i wyłączyć silnik.
3. Odczekać kilkanaście minut (w specyfikacjach piszą, że skrzynia nie może być gorąca, a olej musi ścieknąć).
4. Podstawić naczynie na zużyty olej, odkręcić korek na spodzie skrzyni.
5. Poczekać, aż przestanie wyciekać.
6. Zakręcić korek.
8. Nalać tyle oleju (przez rurkę miarki), ile zostało wylane.
9. Uruchomić silnik, odczekać chwilę, nacisnąć hamulec i przełożyć dźwignię we wszystkie położenia, powrócić na P.
10. Sprawdzić ponownie poziom i ewentualnie uzupełnić


Jeśli możesz zainwestować więcej pieniędzy w wymianę oleju, to przeprowadź tzw. dynamiczna wymianę - polega to na tym, że podstawiasz pod skrzynie dwa pojemniki, jeden z nowym olejem, drugi pusty, włączasz na chwile silnik i przepompowywujesz olej do momentu, aż ten "wychodzący" ze skrzyni będzie czysty

Potrzeba jednak do tego przynajmniej 2-3 razy wiecej oleju niż przy normalnej wymianie

Wymiana dynamiczna (90-100% stanu):

1-8 jak w wymianie zwykłej.
9. Odłączyć przewód powrotny oleju z chłodnicy od skrzyni i włożyć jego koniec do butelki 5 l.
10. Pomocnik uruchamia silnik i powoli przełącza przełożenia, olej wycieka do butli a Ty uzupełniasz przez rurkę miarki tyle, ile się wylewa.
11. Gdy do butelki wyleje się N-M+2 litrów oleju (gdzie N to stan nominalny oleju w skrzyni, M ilość oleju zlanego z miski) - wyłączyć silnik.
12. Podłączyć przewód w poprzednie miejsce.
13. Przejść do punktu 9 wymiany normalnej


Częstotliwość wymian zależy od techniki jazdy i warunków atmosferycznych w jakich jest eksploatowany:
- mimo, że w instrukcjach podają przebiegi od 80 tysięcy między wymianami to wydaje mi się, że należałoby przyjąć tą dolną granicę, a nawet ok. 10000 km;
- jeśli lubisz szybką jazdę, zmieniaj częściej;
- jeśli przeważnie jeździsz po mieście również częściej;
- po upalnym lecie wymiana na pewno będzie wskazana.

Do wymiany stosować dokładnie taki olej jak zalecił producent i dobrej marki.

Olej wraz z temperatura znacznie zwiększa swoja objętość, dlatego w skrzyni jest specjalny zawór termiczny, który jego poziom utrzymuje na stałym poziomie (w dolnej części skrzyni, aby obracające się elementy odpowiednio w nim pływały - stad uwaga o spuszczaniu oleju ciepłego, ale nie gorącego). Na bagnecie masz przy okazji dwie miarki (na przeciwnych krawędziach bagnetu). Węższy zakres odpowiada rozgrzanemu silnikowi, a szerszy (i niższy) zimnemu.


W Turku 3.0 mieści się 9l oleju
Przy wymiane grawitacyjnej wymienisz 6 litrów i to w zupełnosci wystarcza , jezeli szukasz wyzwań wymien dynamicznie olej .

koszt wymiany to 150zł filtr z usczelką + 45zł z litr x 6 litrów wchodzi ( bez dynamicznego upuszczania- wymuszania obiegu )czyli 270zł + 100zł za robocizne razem cała impreza wymiany oleju w skrzyni wyjdzie nas 520zł


pzdr piotr
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-11, 18:13   

podrzucam wypowiedzi człowieka który zajmuje sie profesjonalnie skrzyniami automatycznymi :


We wszystkich skrzyniach wymienia sie olej , nikt jeszcze nie wymyslił takiego który sie nie zużywa . po pierwszych 5 tys olej traci juz 35 % swoich właściwości . a to co mówi aso to zupełnie inna historia , nie mają procedur dotyczących napraw skrzyń automatycznych i dlatego twierdzą że się do nich nie dotyka , a jak się zepsuje to proponują nową , całe aso

gdy po zdjęciu miski olejowej okaże się że olej jest bardzo zanieczyszczony to nie powinno sie juz go wymieniać bo zazwyczaj jest gorzej , zazwyczaj , gdyz nie ma reguły

pzdr piotr
 
 
damek

Samochód: V10 - R5
Dołączył: 06 Sty 2011
Posty: 497
Wysłany: 2011-02-12, 19:48   

teoria całkiem całkiem...
a teraz praktyka

gdzie miarka do sprawdzenia oleju w naszych turka? - brak
jak sprawdzić czy mamy stan oleju? - nie trzeba, jak jeździ w porządku, to od wymiany do wymiany tam nie zaglądamy,
jeżeli jednak turek na zimnym silniku rusza z opóźnieniem oznacza to, że mamy mało oleju w skrzyni.
wtedy aby dolać należy wejść po auto i na odpalonym silniku odkręcamy śrubę spustową z miski olejowej skrzyni biegów (spoko nic się nie wyleje) olej za pomocą strzykawki (do oleju) wlewamy w ten spust a skrzynia sobie go zaciągnie.
robimy to do momentu aż zacznie na się delikatnie wylewać.
wtedy drugi etap ktoś siada do auta włącza D (na hamulcu) a my powtarzamy swoje, dolewając jeszcze kilka setek, kiedy olej zacznie nam już wypływać zakręcamy śrubę i po zabiegu.
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-12, 20:29   

to rozumiem same konkrety ,
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-14, 21:40   

No i doczekałem się u siebie wymiany oleju stan na liczniku 170 tys km.
Po upuszczeniu oleju było czuć jak zjełczałym masłem lub olejem , na pewno wiecie o czym pisze .. ten zapach chodzi teraz za mną.
I jak ktoś z serwisu mi powie że skrzynia jest bezobsługowa to wysmażyłbym mu frytki na tym oleju żeby mu weszło do głowy !!
Był to mój ostatni dzwonek na wymianę- i pisze to dla klubowiczów nie zastanawiajcie się co 80 tys wymieniać olej w skrzyni !!!

Niestety nie mam zdjęć z tej operacji - nie pozwolono mi . cała operacja tra 1,5 - do2 godzin
Mi weszło 6,5 litra oleju.

pzdr piotr
 
 
Filip wawa 

Samochód: X5 4.8i
Wiek: 37
Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 2041
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-14, 23:53   

picia, napisz jeszcze jaki koszt całej operacji i czy odczuwalnie się coś w jeżdzie zmieniło.
_________________
3.0 TDI 06' model 268 PS/560 NM Pneumatyka, prawie full :) SPRZEDANY - teraz sluzy u forumowego Kolegi Jur-us.
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-15, 09:14   

520zł za całość - 160zl filtr + uszczelka+ 45zl/litr oleju + robocizna 100zł
 
 
Filip wawa 

Samochód: X5 4.8i
Wiek: 37
Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 2041
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-15, 11:53   

Olej to jakiś zamiennik ? Napisz coś bliżej.
_________________
3.0 TDI 06' model 268 PS/560 NM Pneumatyka, prawie full :) SPRZEDANY - teraz sluzy u forumowego Kolegi Jur-us.
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-15, 13:00   

Castrol zaleca do skrzyni olej -VW Group Part No. G 055 025
czy jest to zamiennik nie wiem jaki serwis stosuje wiem tylko ze za 100zł o takim samym symbolu G 055 025 ale nie znam marki
 
 
MarcinWAWA 
Marcin wawa


Samochód: Touareg V10 TDI
Wiek: 46
Dołączył: 16 Mar 2010
Posty: 699
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2011-02-15, 13:13   

Picia, albo jest coś ze mną "nie tak" albo piszesz bardzo niezrozumiale. Wlałeś jakiś olej za 40 kilka zł za litr, piszesz o jakimś za 100 zł - moja prośba usystematyzuj to jakoś:) No i napisz jak się sprawuje skrzynia po tej wymianie :) czy działa jakoś inaczej? lepiej? gorzej? bez zmian? ;) Pozdrawiam.
_________________
Touareg 5.0 V10 TDI 2004 r. 313 KM
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-15, 13:21   

za 100zł za litr taki olej stosują serwisy , natomiast wszelkie inne warsztaty zajmujące się wymianami oleju stosują olej za 45zł
Na razie jeden dzień po wymianie ciężko określić jeżdże krótkie odcinki po mieście , jak wypuszczę się w trasę opisze czy jest odczuwalnie .
Dla mnie już zmiana oleju o takim zjełczałym zapachu to było na plus ..
 
 
MarcinWAWA 
Marcin wawa


Samochód: Touareg V10 TDI
Wiek: 46
Dołączył: 16 Mar 2010
Posty: 699
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2011-02-15, 14:39   

Ja mam najechane 110 tyś km , ale będę o tym myślał :) Dziękuję :) i pozdrawiam.
_________________
Touareg 5.0 V10 TDI 2004 r. 313 KM
 
 
picia 

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 307
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2011-02-15, 16:32   

Marcin , nie naciągałbym Cie jakbym sam nie widział i nie poczuł tego oleju na własne oczy .
 
 
dural 

Samochód: 3.0 V6
Wiek: 31
Dołączył: 23 Sty 2011
Posty: 429
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-16, 12:32   

picia robiłeś to w ASO czy w prywatnym warsztacie?
Mniemam, że ta 2 opcja (koszty).

Ciekawe ile ASO bierze za wymianę oleju w skrzyni.
(części i olej można samemu kupić, interesuje mnie robocizna).

edit :
Ja mam przejechane 161tys, a przy 166k km mam do wymiany olej i filtr paliwa, więc może zrobię i olej w skrzyni..

Co do cen to ASO w Bydgoszczy 1200~1300zł, wymiana grawitacyjna.
Cena zawiera olej,filtr i uszczelkę.
Dokładną cenę podadzą jak VIN podam (wiadomo jaki olej i ile włazi).

Zastanawia mnie czy uda mi się ten olej + filtr + uszczelkę dostać poza serwisem.
Olej można spokojnie kupić na allegro :-) ok 55zł-60zł, filtr i uszczelka tylko nie wiem..
Wtedy zapłacę tylko za roboczogodzinę..

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez dural 2011-02-16, 13:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl created by enquish from Slums-Attack.org poprawka v1.1 by DRaGoN

Strona wygenerowana w 0,23 sekundy. Zapytań do SQL: 11